In hoeverre is het belangrijk dat creatieven verstand hebben van boekhouding en bedrijfskundige zaken en hoe kunnen ze hier eventueel aan werken?

Uiteindelijk wil je toch graag je geld verdienen met je werk en ook genoeg verdienen om van te leven. Dan is het belangrijk om hier ook inzicht in te hebben hoe je er financieel voor staat. Dat is natuurlijk niet alleen voor de administratie van je bedrijf, maar ook je privé financiën. Op de site van de KVK staan diverse tips op moment dat je een onderneming wilt beginnen. Maar stel ook gewoon veel vragen aan je omgeving en mensen die er ervaring mee hebben en verstand van hebben.

 

Waarom zou je als fotograaf een boekhouder moeten nemen?

Er zijn zo veel regels waar je je aan moet houden en rekening mee moet houden. Als ondernemer heb je hier geen tijd en zin in om je hier mee bezig te houden. Een goede boekhouder kan je ook goede tips geven en kan je vertellen wat wel en niet kan. Dat scheelt een heleboel zorgen en boetes wetende dat je boekhouding en belastingen goed geregeld zijn.

 

Wanneer kun je beter een accountant inschakelen en wat is het verschil met een boekhouder?

Een accountant is een beschermde titel/beroep. Over het algemeen zijn de mensen daar beter opgeleid, hebben een educatieplicht en worden periodiek op kwaliteit gecontroleerd. Daarentegen kan iedereen zichzelf een boekhouder noemen. Dat wil niet zeggen dat een accountant altijd beter is dan een boekhouder, maar het geeft wel meer zekerheid.

 

Wat zijn volgens jou de meest gemaakte boekhoudkundige/financiële fouten van creatieven?

Zeker in het begin hebben de meeste nog weinig inkomsten als ze starten en willen ze eigenlijk ook geen geld aan een boekhouder uitgeven. Zeker dan is het juist belangrijk er een te hebben, zodat je meteen goed kan starten en geen geld laat liggen op aftrekposten die je vergeten bent of te laat of foutieve belastingaangiften doet waardoor je weer direct een boete krijgt. Vaak weten starters niet wat het verschil is tussen uitgaven, investeringen en kosten.

 

Als je creatieven één financieel advies zou mogen geven, wat zou dat dan zijn?

Zorg dat je een buffer hebt ook voor de mindere tijden. Als ondernemer heb je altijd periodes dat het iets minder gaat. Zorg dan ook dat je een buffer opbouwt in de betere periodes zodat je tegenvallers kan opvangen. Daarnaast heb je die buffer ook nodig om soms nieuwe investeringen te kunnen doen in een nieuwe camera, computer, etc.

 

Welke lessen kun op financieel/boekhoudkundig gebied trekken uit de corona crisis?

Juist nu is het belangrijk inzicht te hebben in je financiën, zodat je weet waar je wel of geen recht op hebt. En hoe belangrijk het is om een buffer te hebben, zodat je het ook een tijdje vol kunt houden met een beperkt inkomen.

 

Heb je een opvallend, leuk of gek praktijkvoorbeeld waar een wijze les uit te halen valt?

Afgelopen oud en nieuw was ik tijdens het fotograferen van een feest van een podium gevallen. Flink last van mijn enkel en wat schaafwonden. Ik moest van de EHBO naar het ziekenhuis om foto’s te laten maken. Gelukkig niks ernstigs, maar wel nog weken last van gehad en een litteken aan overgehouden. Een ongelukje zit in een klein hoekje dus zorg dat je goed verzekerd bent voor kapotte apparatuur of eventueel een arbeidsongeschiktheidsverzekering of iets dergelijks. Een paar jaar terug was er hier in het dorp (Someren) en omstreken een zware hagelstorm met hagelstenen zo groot als golf/tennisballen. Diverse klanten met miljoenen aan schade, maar doordat ze hier voor verzekerd waren konden ze dit gelukkig financieel wel opvangen. Moraal van het verhaal: goed verzekeren is belangrijk.