Voordat ik full-time fotograaf werd zat ik behoorlijk diep in de online marketing. Mijn hoofdspecialisme was SEO (Search Engine Optimization). Een beetje SEO-specialist moet naast creatief ook heel technisch zijn (precies zoals in de fotografie dus eigenlijk). Zodoende heb ik veel websites ontwikkeld voor klanten en mijzelf. Ik vind het wat ver gaan om mijzelf een ervaren webdesigner te noemen, maar ik weet er genoeg van om andere fotografen goed opweg te helpen.

Update: Epsilon Studios start binnenkort een cursus over marketing en ondernemerschap binnen de fotografie. Wil je hierover op de hoogte worden gehouden (inhoud, data en prijzen), stuur ons dan vast een e-mail!

Zelf maken of uitbesteden?

De eerste vraag die iedere fotograaf zichzelf zou moeten stellen: ga je zelf een website maken of laat je deze door iemand anders ontwikkelen? Hier onder heb ik een overzicht gemaakt van alle voor- en nadelen zodat je snel een beeld hebt wat voor jou de beste optie is.

 

Voordelen website zelf maken:

+ Je leert een hele bruikbare vaardigheid
+ Het is aanzienlijk goedkoper
+ Meeste flexibiliteit

 

Nadelen website zelf maken:

– Het kan snel duur worden
– Kan vaak erg veel tijd kosten
– Er kan een hoop verkeerd gaan

 

Je merkt dat het vooral draait om “gedoe” besparen door het uit te besteden. Daarbij kost dat uitbesteden ook een hoop geld. Hoeveel geld precies? Dat verschilt nogal, uiteraard. De kosten van een relatief simpele website variëren doorgaans van € 500 tot € 5.000. Vaak heb je dan ook nog wat geld nodig voor onderhoud, hosting en domeinregistratie: zeg een paar honderd euro per jaar.

De kosten van het zelf maken van een website zijn een stuk lager. Er bestaan gratis opties, maar dat kent uiteraard veel beperkingen en nadelen. Bovendien ziet dat er eigenlijk nooit echt professioneel uit – en dat is uiteraard één van de belangrijkste redenen om een website te nemen.

Als je het zelf gaat doen zijn de kosten:

  • CMS: meestal gratis
  • Hosting: € 50-100 per jaar
  • Domeinregistratie: € 5-10 per jaar
  • Eventueel: kosten voor een thema en plug-in’s

Je bent dus eenmalig vaak zo’n € 100 kwijt voor een goed thema. Daarna nog eens € 100 per jaar voor terugkerende kosten, zoals dus hosting en een domeinregistratie. Er bestaan ook een hoop “all-in-one” oplossingen die voor de die-hard webdesigner zeker ook een hoop nadelen kennen – maar dat ben jij waarschijnlijk. In dat geval hebben dit soort “all-in-one” aanbieders – zoals SquareSpace en Wix – vooral heel veel voordelen. Gemak, betaalbaarheid en er kan weinig mis gaan (waardoor je dus ook wat opties mist). De kosten voor dit soort diensten bedragen zo rond de € 15-25 per maand, afhankelijk van het exacte pakket dat je afneemt.

Welk CMS kun je het beste kiezen

De ruggengraat van je website is eigenlijk het CMS (Conent Management Systeem). Het is als het ware de “achterkant” van je website. De meeste websites bestaan uit een combinatie van HTML, CSS, PHP, Javiscript en vaak nog meer van dit soort “talen”. Om dit allemaal toegankelijker te maken voor een veel grotere doelgroep bestaan er al heel lang dit soort systemen. Veruit de meest bekende is WordPress (WP). Daar draait deze website – en al mijn andere websites – ook op.

Andere bekende Content Management Systemen zijn:

  • Joomla (algemeen in gebruik, zoals WP)
  • Drupal (algemeen in gebruik, zoals WP)
  • Shopify (gespecialiseerd in e-commerce)
  • SquareSpace (algemeen, zit met name op gebruiksgemak)
  • Wix (algemeen, zit ook met name op gebruiksgemak)

 

Welk CMS moet ik dan kiezen?

Mijn advies is heel simpel: wil je voor gemak gaan, kies dan voor SquareSpace of Wix. Vind je het juist leuk om meer opties te hebben, is WordPress een mooie middenweg tussen “hardcore programmeren met veel opties” en toch aardig gemakkelijk in gebruik. Omdat WordPress ook veruit het grootste CMS is, bestaan daar ook veel gratis en betaalde plug-in’s die een hoop extra functionaliteiten kunnen brengen. Het nadeel van zo groot zijn (net zoals bij Windows): daar gaan ook de meeste hackers op af. Als je WordPress wilt gaan gebruiken is het dus goed om een aantal voorzorgsmaatregelen te treffen.

 

Welk thema moet ik kiezen?

Of je nu voor een all-in-one totaaloplossing gaat of een meer maatwerk WordPress: je zal iets van een thema moeten kiezen. Dit moet je zien als een soort basis-template die je verder kunt gaan aanpassen en personaliseren. Ga je voor WordPress: kies dan een “premium” thema uit welke goed komt uit verschillende tests. Ik let zelf ook altijd op de snelheid van een thema: een “lichtgewicht” thema zal sneller laden, en dus een betere gebruikerservaring geven (en hogere SEO zoekresultaten in Google). Verder is dit natuurlijk ook een kwestie van smaak en dus erg subjectief. Er bestaan ook een hoop thema’s die speciaal voor fotografen zijn ontwikkeld.

Waar moet je op letten bij het vullen van je website?

Als alle technische randvoorwaarden staan komt het eigenlijk vooral aan op het vullen van je website. Bij vrijwel alle Content Mangement Systemen komt dit simpelweg neer op het aanmaken van een nieuwe pagina, beetje zoals je ook in Google Drive gemakkelijk een nieuw document kunt aanmaken. Vaak is het ook simpelweg een kwestie van “drag and drop”: erg intuïtief dus. Ik maak ook wel eens de vergelijking met het vullen van je Facebook profiel, wat dus ook gewoon een soort CMS is.

 

1: Less is more

Misschien een beetje een cliché, maar het is vaak wel waar. Maak het niet te ingewikkeld. Het hebben van een “unieke” website is ook zelden een goed idee. Er is een hele goede reden waarom de meeste websites in de opbouw praktisch identiek zijn: je bezoekers willen gemakkelijk, snel en intuïtief door je website kunnen klikken. Wees uniek in de invulling van je website (beeld en tekst), niet in de opbouw en structuur.

2: Denk ook aan je mobiele gebruikers

Als je je website aan het ontwerpen bent, doe je er goed aan om regelmatig een smartphone en tablet erbij te pakken om te zien hoe de website zich schaalt. Vrijwel alle systemen zorgen voor een zogeheten “responsive website”, maar dat wil niet zeggen dat dit altijd even goed gaat. Het mag geen verassing zijn dat een heel groot deel van je website bezoekers via zo’n mobiele apparaat je website bezoeken (bij mij zo’n 40% in 2020-2021).

3: Vergeet je organische vindbaarheid niet

Om hoog in Google te staan moet je aan een hoop eisen voldoen. Ik scheef hier eerder al een aparte SEO gids over. Vindbaarheid binnen zoekmachines als Google hangen nauw samen met hoe jij je website inricht. Zomaar een website maken is dus niet genoeg voor goede resultaten. Dit kan al snel ingewikkeld worden, maar de resultaten kunnen ook erg goed zijn: gratis leadgeneratie!

4: Zorg dat je afbeeldingen niet te groot zijn

Wederom een technisch aspect dat o.a. nauw verbonden is aan je online vindbaarheid: de snelheid van je website. Niet alleen vervelend voor de bots van zoekmachines, maar ook zeker voor je website bezoekers: wie heeft er nou zin om te wachten? Zorg dus voor een hoop compressie en een niet al te hoge resolutie. Ik schreef hier eerder een aparte blogpost over.

5: Vermijd clichés op je “Over mij” pagina

Ik zie het vaak terugkomen: fotografen die vertellen hoe hun uit de hand gelopen hobby uiteindelijk meer werd dan alleen een hobby. Met een veel te serieuze quote en/of foto. Mijn advies: probeer het persoonlijk, maar ook luchtig en professioneel te houden. Vergeet daarbij niet te vertellen wat je werkwijze is en waarom jouw klanten voor jou kiezen. Gebruik een referentie over jou als quote.

6: Laat niet te veel, maar ook niet te weinig werk zien

Je leest heel vaak dat je enkel je beste werk moet laten zien. Zo zijn er fotografen die op hun website maar zo’n 10 foto’s hebben staan. Ik denk dan altijd dat je dan te weinig laat zien, wat weer tot onterechte conclusies kan leiden: “heeft deze fotograaf niet meer ervaring” of “is deze fotograaf wel consistent”? Persoonlijk laat ik graag wat meer werk zien.

7: Update je website regelmatig

Een heel typisch fenomeen onder fotografen: ze updaten hun website veel te weinig. Vaak nog niet eens per jaar. Uiteraard geeft dit niet het juiste signaal af. Tegelijkertijd zijn de meeste fotografen ook vooral actief op social media. Begrijpelijk, maar wat mij betreft moet het niet of-of zijn, maar en-en (al moet ik toegeven dat mij website maandelijks update maar mijn social media juist maar ééns per jaar).

8: Maak contant opnemen gemakkelijk

Een echte conversie-killer: website waarbij contact opnemen niet makkelijk is. Klinkt logisch, maar toch zie ik het vaak gebeuren. Zorg voor zowel een goed en kort contactformulier (zie hoe ik dat heb gedaan) en geeft daarbij ook opties om meer direct met je in contact te komen: een telefoonnummer en een e-mail adres zijn daarvoor echt nodig. En uiteraard geen Gmail of Hotmail, maar vanuit je eigen domein (zoals info@epsilonstudios.nl).

9: Een watermerk is nergens voor nodig

Niet alleen is een watermerk nergens voor nodig: het staat – vind ik – ook nog eens onprofessioneel en het leidt enorm af. Je werk is met of zonder watermerk toch wel bescherm, dus dat argument is ook niet echt valide. Als je gaat kijken naar high-end fotografen, zal je het praktisch nooit tegen komen: daar is een goede reden voor!

10: Een website is nooit helemaal af

Zoals ik al zei: je moet je website regelmatig updaten. Zodoende is het dus nooit af. Het hoeft ook niet meteen perfect: begin simpel met een homepage, een portfolio en een contactpagina. Uitbreiden kan nog altijd, met bijvoorneeld meer werk of een blog.