Als fulltime fotograaf heb ik de afgelopen jaren van mijn klanten allerlei verzoeken gekregen. De meesten zijn zeer redelijk, sommigen wat minder realistisch. Daarbij hoor ik regelmatig collega fotografen klagen over steeds weer dezelfde terugkerende problemen. In deze blogpost vertel ik je niet alleen wat deze problemen zijn, maar ook wat je er aan kunt doen.
1: Dat Photoshop je er wel even uit toch?
Vaak denken klanten dat wij fotografen in staat zijn alles maar in Photoshop aan te kunnen passen. De realiteit is echter vaak anders. In theorie is bijna alles in Photoshop te verhelpen. In de praktijk kost dit alleen wel veel tijd en het loopt al snel als je 50 foto’s wilt opleveren: 50x 5 minuten is toch al snel een paar uur extra werk. Doorgaans hebben wij die tijd niet ingecalculeerd om extra veel tijd in Photoshop te spenderen.
Een paar belangrijke punten:
- Photoshoppen en fotograferen zijn 2 verschillende zaken/diensten
- Desondanks hoort “een beetje Photoshoppen” er wat mij betreft altijd bij
- Makkelijke zaken die wij standaard doen voor onze klanten: puistjes en vuiltjes verwijderen
- Bijzondere verzoeken waar we doorgaans extra voor rekenen: de lucht vervangen en producten uitsnijden
- Voorkomen is beter dan genezen: als de ruimte van de shoot opgeruimd en schoon is scheelt dat een hoop Photoshop
Onderstaand voorbeeld kostte mij een uur aan nabewerking.
2: Kun je ons ook de rest van de foto’s toesturen?
Bij een gemiddelde zakelijke fotoshoot voor sfeerbeelden schieten wij al snel 300 tot 600 beelden en bij events al snel 1.000 tot 5.000. Zo’n 5-10% daarvan komt uiteindelijk bij onze klanten terecht. Dat wil zeggen dat zo’n 90-95% van de foto’s nooit bij onze klanten terechtkomen en dan is het gevoel van “misschien mis ik wel iets” natuurlijk logisch, maar toch adviseer ik klanten om vertrouwen te hebben in onze expertise. Niet alleen de zorgvuldige selectie van al die beelden is erg tijdrovend. Ook álle geselecteerde beelden worden handmatig nabewerkt om een consistentie stijl en kwaliteit te waarborgen.
Een paar belangrijke punten:
- Kwaliteit boven kwantiteit: wat heb je aan honderden slechte beelden?
- Veel beelden zijn “dubbel” omdat wij in “burst modus” schieten (5-10 beelden per sec.)
- Veel beelden zijn “mislukt” (denk aan ogen dicht, mindere lach, iemand loopt er doorheen etc.)
- Bij portretfotografie selecteren wij tijdens de shoot al de beelden in samenspraak met de klant of het model
3: Kun je ons er beter uit laten zien dan onze concurrent?
Dat kan ik zeker, mits dat realistisch is. Ik merk dat klanten vaak vergeten hoe belangrijk de locatie is. Als je jouw moodboard bevat alleen maar foto’s van officiële Mercedes dealers uit de Verenigde Staten (waarvan het pand alleen al 20 miljoen dollar waard is) is het niet gek dat het uiteindelijke resultaat van jouw lokale autogarage met oude rolluiken tegen vallen.
Een paar belangrijke punten:
- De locatie is bepalend voor het resultaat
- Wees realistisch in wie bent en wat je wilt uitstralen
Onderstaand is een foto die wij hebben gemaakt voor Essent. Zonder het chique plafond en interieur had de foto een hele andere uitstraling gehad.
4: Kun je mij er wat jonger en slanker uit laten zien?
Dat kan ik zeker, mits der verwachten hierbij realistisch zijn. Je krijgt van mij de beste versie van jezelf. Hiervoor heb ik een hoop tools en kennis tot mijn beschikking. Je kunt hierbij denken aan:
- Make-up door een specialist
- Licht (egaal licht, weinig schaduwen)
- De juiste houding (help ik je uiteraard bij)
- En bewust als laatste: een beetje Photoshop
Een paar belangrijke punten:
- Je dient nog wel herkenbaar te blijven voor anderen
- Als je 50 bent moet je er dus niet uitzien als 30, maar als een frisse 40-plusser
Als je meer informatie wilt over hoe je je kunt voorbereiden op een zakelijke portretshoot kun je daarvoor ook onze algemene zakelijke fotografie tips en kledingadvies lezen.
Onderstaand voorbeeld laat zien hoe wij zorgen voor een frissen uitstraling bij verschillende leeftijden.
Ektor Tsolodimos
Ektor Tsolodimos is oprichter en eigenaar van Epsilon Studios. Je kunt zijn werk ook volgen via Instagram en LinkedIn.