Wat is volgens jou de meest gemaakte fout binnen social media marketing onder creatieven zoals foto- en videografen?

Ik denk dat de meest gemaakte fout is dat de meeste creatieven überhaupt geen plan hebben wat betreft hun social media kanalen. Ze zijn druk met het maken van toffe dingen, maar vergeten het veelal te etaleren. Terwijl het als creatief echt relatief makkelijk is: je creëert de content namelijk al, je hoeft het enkel nog te plaatsen.

 

Epsilon Studios zet social media marketing niet in, wat zijn hier de nadelen van?

Enerzijds zie ik het als een gemiste kans, anderzijds vind ik het eigenlijk een beetje vreemd. Wat betreft de gemiste kans: als bedrijf kun je jezelf gewoon makkelijk in de etalage zetten, zichtbaarheid vergroten en daarmee mogelijk nieuwe opdrachtgevers binnen halen. Ook al zit je misschien prima verlegen om werk, er komen altijd periodes aan dat het minder gaat en dan is het heel fijn dat je in de goede jaren hebt gebouwd aan een vaste following die geïnteresseerd is in jou.

Ik vind het daarnaast noodzakelijk dat je als creatief de platformen begrijpt waar jouw opdrachtgever jouw werk gaat gebruiken. Alleen op die manier kun je kritisch meedenken over hoe jouw werk het meeste impact gaat maken voor de klant. Dat begrijpen lukt je alleen door er ook actief mee te werken, de praktijk is immers altijd anders dan de theorie en dus moet je bouwen aan je gevoel voor wat wel/niet werkt en hoe iets overkomt.

 

Op welke social media platformen liggen de meeste kansen?

Elke social media strategie start met het doel: wat wil je bereiken? Aan de hand van je doel kun je vervolgens kijken welke social media kanaal daar op aansluit qua beleving en doelgroep.
Instagram is bij uitstek een super platform om beeld op te delen maar werkt super moeizaam als je leads naar je website wilt binnen hengelen.

Als ik dan toch een platform mag uitlichten denk ik persoonlijk dat voor elke freelance creatief LinkedIn een waardevol platform kan zijn. Het heeft het imago van een stoffig platform, maar dat maakt juist dat jij met jouw creatieve uitingen daar super makkelijk kan opvallen. En omdat het platform om business draait kun je onderling contact ook nog veel makkelijker omzetten in werk.

 

Organisch bereik vs. Betaald bereik: wat is het verschil en hoe kun je het het beste inzetten?

Om deze vraag goed te beantwoorden is het noodzakelijk te weten wat een algoritme is en hoe dat globaal werkt. Dagelijks wordt er zoveel content gemaakt en geplaatst door gebruikers dat het onmogelijk is om alles nog te laten zien in je tijdlijn. Om er voor te zorgen dat jij toch de content te zien krijgt die jij interessant en belangrijk vindt zijn er algoritmes ontwikkelt die alle content scannen en bepalen of het wel/niet interessant voor je is. Zie het als een verkeersregelaar die bepaalt welke content voorrang krijgt boven het andere. In het echte verkeer geven we voorrang op basis van verkeersregels, binnen algoritmes gelden ook eigen ‘verkeersregels’.

Bij een organische post laat je het algoritme zelf zijn werk doen. Je hebt je bericht geplaatst en je wacht gewoon af wat het doet. Ga je voor een betaalde post, dan koop je eigenlijk de verkeersregelaar om en zeg je: ‘Hey ik heb betaald, laat mij bovenaan staan voor zoveel dagen!’ In mijn optiek moet organische content altijd de basis zijn, daar wil je een goede en gevarieerde flow in hebben. Als het mee zit merk je dat je met die content ook al groeit en je eigen zichtbaarheid vergroot. Af en toe kun je bij keymomenten (bijvoorbeeld een belangrijke opdracht) dit een extra zetje te geven door een post te boosten met een advertentie.

 

Aan wat voor budgetten moet je dan denken?

Met name Facebook / Instagram is vrij goed betaalbaar om wat extra bereik te scoren. Je kunt bijvoorbeeld al voor € 10,- een post boosten. Afhankelijk van je doelgroep-instellingen bereik je dan al zo 1000 Facebookers die wellicht nog geen ervaring met jouw bedrijf hebben. Het werkt wat dat betreft ook heel simpel: hoe meer geld je er in stopt, hoe meer mensen je zult bereiken.

 

Welke trends zie je opkomen?

Wat in de afgelopen periode wel steeds belangrijker wordt is ‘dark social’. Dit zijn interacties die niet publiekelijk zichtbaar zijn maar één-op-één afspelen. Bijvoorbeeld je Instagram DM, een Whatsapp berichtje of via je Facebook Messenger. Verschillende onderzoeken tonen aan dat er een toename is in dit soort onzichtbare interacties. Dit ligt ook in de lijn met het feit dat content steeds persoonlijker en menselijker mag worden. Bedrijven die goed scoren op social media communiceren vaak vanuit een karakter en voeren dat karakter door in hun content om het menselijk te maken.

 

Hoe denk jij over stories?

Stories zijn bij uitstek een vorm om jezelf als persoon meer te laten zien. Het draait tegenwoordig steeds vaker om het totaalplaatje van de persoon of het bedrijf dan puur het kunstje wat hij/zij goed kan. Wederom omdat die randzaken een karakter van een persoon / bedrijf beter laten zien. Zo vind ik het persoonlijk leuk om te zien als een collega een weekendje met z’n geliefde weg is, een bordspelletje speelt of met een bootje aan het varen is. Om maar iets te noemen.

 

Als je creatieven één advies zou mogen geven, wat zou dat dan zijn?

Ga aan de slag met je personal branding en denk kritisch na over hoe jij je wilt presenteren en waar je bekend om wilt staan. Welke waarden wil je uitdragen? Vervolgens kun je nadenken over hoe je dat kan combineren met social media, stel doelen op wat je wilt bereiken, welke kanalen je er voor gaat inzetten en maak een planning zodat je niet vergeet content te plaatsen.

 

Heb je nog specifieke tips of opmerkingen in coronatijden?

Ik noem hierboven allemaal voordelen op van social media, maar er zijn natuurlijk ook talloze nadelen, vooral psychologisch. Dagelijks worden we overspoeld met uitzonderlijke situaties: het beste van het beste of het
slechtste van het slechtste. Niet gek, want dat grijpt de aandacht en aandacht is geld voor media. Omdat we zo veel worden bloot gesteld aan deze extremen zijn we gaan denken dat dat ‘het nieuwe normaal’ is, terwijl middelmatig eigenlijk normaal is.

Het kan je in deze tijden behoorlijk onzeker en wanhopig maken als je ziet dat anderen toffe initiatieven lanceren of toch lekker door kunnen werken. Probeer je zelf dan in te prenten dat middelmatig normaal is. Leg de telefoon lekker aan de kant, pak een boek of zet Netflix aan en geniet van dat wat je wel hebt.