Regelmatig worden wij door onze klanten gevraagd om rekening te houden met hun huisstijl. Maar wat is een huisstijl eigenlijk precies en hoe kun je als fotograaf daar rekening mee houden? In deze blogpost beantwoorden wij deze vragen middels 5 tips voor huisstijl fotografie (corporate identity).
Wat is een huisstijl?
Een huisstijl is de visuele identiteit van een organisatie (vaak ook gerefereerd als corporate identity). Hieronder vallen verschillende zaken zoals naam, logo, kleur, vormen typografie en uiteraard ook fotografie. De bewaking van de huisstijl word doorgaans gedaan door het MARCOM team binnen een organisatie. Zij zien er op toe dat de stijlregels worden nageleefd zodat de organisatie een consistente en herkenbare look heeft over verschillende platformen en mediadragers. Zo dient de magazine van de onderneming bijv. dezelfde lettertype te hebben als de powerpoint presentaties maar ook de website.
Hier onder zie je een screenshot uit het Huisstijl & communicatie handboek van onze klant VB&T. Je ziet hierbij dat er een aantal richtlijnen zijn waar wij ons aan moeten houden. Als je goed leest zie je dat ik ook expliciet word genoemd als “huisfotograaf’.
Huisstijl fotografie voorbeelden
Onderstaande foto’s zijn van onze klant VB&T. Als het goed is zie je aan de hand van de bovenstaande punten een bepaalde consistentie in de beelden. En dat terwijl de foto’s gemaakt zijn over een periode van verschillende jaren waarbij sommige foto’s spontaan waren en andere specifiek voor bijvoorbeeld een magazine.
Zorg voor consistentie & herkenbaarheid
Een van de belangrijkste aspecten en doelen van het hebben van een huisstijl of stijlgids is om consistentie & herkenbaarheid. Bij het gebruik van logo’s is dit heel goed af te bakenen: gebruik alleen logo X of die en die manier. Rest van de logo’s mogen niet meer (zoals oudere logo’s of hetzelfde logo in zwart-wit). Maar bij fotografie is de consistentie iets “vager” omdat foto’s een stuk meer organisch zijn dan een logo. Dus waar kun je dan op letten?
1: De juiste teint en warmte
Sommige klanten hebben graag een (subtiel) andere teint of kleur door hun foto’s dan de foto in werkelijk zou moeten hebben. Allereerst kun je denken aan de witbalans (warmte van de foto). Het kan zijn dat je met elkaar afspreekt dat alle foto’s íets warmer dienen te zijn dan wat “correct” zou zijn. Je zou ook kunnen afspreken om iedere foto in de schaduwen in ietwat blauwe teint mee te geven voor een meer mysterieuze en cinematische look.
2: De juiste hoeveelheid verzadiging
Kies je voor beeld dat verzadigd is (diepe, sterke kleuren) of juist niet? Het is ook mogelijk om voor zwart-wit beeld te gaan, al adviseren wij dat zelden tot nooit. Daarnaast kan je ook spelen met het toevoegen van kleuren in bijv. achtergronden. Het is ook mogelijk om alle kleuren weg te halen behalve één. Denk aan de kleur rood als dat in het huisstijl zit verwerk. Deze techniek noemen wij “selective color”.
3: De juiste hoeveelheid contrast
Contrast is het verschil tussen zwart en wit. Een foto met veel contrast heeft veel “diep zwarte” en “fel witte” delen. Bij een foto met weinig contrast lijkt vrijwel alles juist een beetje grijzig en vlak te zijn. Beiden kunnen goede keuzes zijn afhankelijk van de gewenste uitstraling. Veel contrast staat vaak voor kracht en impact en weinig contrast straalt meer rust uit.
4: Scherpte-diepte
Simpel gezegd: wil je veel of weinig in focus hebben? Foto’s waarbij slechts het (hoofd)onderwerp deels in focus is en de rest dus onscherp is zorgen doorgaans voor meer rust in de foto. Ook wordt het makkelijker om tekst bij de foto te plaatsen. In onze fotografie stijl kiezen wij doorgaans dus veel weinig in focus zodat de foto rustiger wordt en voor de potentiële klant meteen duidelijk is waar de foto over gaat.
5: Compositie
Middels compositie kun je ook een bepaalde consistentie look creëren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om steeds voor scherm vullende beelden te gaan, of het onderwerp steeds aan een bepaalde kant van het beeld te plaatsen om de website nou eenmaal volgens een bepaald stramien werkt.
6: Gevoel
Dienen de beelden meer richting zwaar, heftig, donker & stoer of juist richting licht, fris en vrolijk? Welk gevoel moet de kijker krijgen bij het zien van de beelden? Wel lachen of niet? En zo ja: subtiel of juist voluit? Of moet het juist een mix zijn?
7: Formaliteit
Sommige bedrijven zijn meer formeel dan anderen. Hierin is absoluut geen goed of fout. Wel is het belangrijk om hier rekening bij te houden bij de shoots. Kleding, make-up en accessoires spelen hierbij een grote rol. Zie ook ons advies m.b.t. kleding voor een zakelijke fotoshoot.
8: Identiteit & cultuur
Wat is de identiteit en cultuur van je bedrijf? Ben je er om de wereld te redden? Verzet je je ergens tegen? Wil je laten zien hoe “gezellig en Brabants” jullie zijn gebleven? Wellicht is het een idee om tijdens de lunch worstenbroodjes te serveren en dat op beeld te laten zien.
Ektor Tsolodimos
Ektor Tsolodimos is oprichter en eigenaar van Epsilon Studios. Je kunt zijn werk ook volgen via Instagram en LinkedIn.