Wil jij je eigen fotografie bedrijf starten? Een fotografie bedrijf opzetten is de droom van veel creatieve en ondernemende mensen. Dit komt omdat fotograaf zijn een zeer mooi, vrij en in potentie zelfs lucratief beroep is. Maar hoe kun je nu daadwerkelijk jouw eigen fotografie bedrijf starten? In deze blogpost vind je een hoop antwoorden in 10 handige stappen.

Introductie

Misschien even goed om mijzelf kort te introduceren. Mijn naam is Ektor Tsolodimos en ik ben oprichter en eigenaar van Epsilon Studios waarbij wij ons voornamelijk richten op fotografie (maar ook veel op video en steeds meer ook op animaties). Fotografie heb ik mijzelf aangeleerd via het internet en door het heel, héél veel te doen. Uiteraard heb ik ook betaald om bepaalde online cursussen te kunnen volgen.

Update: in 2020 ben ik door Gijs de Koning geïnterviewd over mijn ondernemerschap als fotograaf. Je kunt de podcast terugluisteren via deze link.

Hoe start je een fotografie bedrijf of onderneming?

Een fotografie bedrijf opzetten is in theorie heel gemakkelijk: je gaat naar de Kamer van Koophandel (KVK), vraagt een BTW-ID nummer aan je schrijft je binnen een uur in als fotograaf (let op: fotograaf is geen beschermd beroep).

Het is belangrijk om je te realiseren dat een fotografie bedrijf starten exact hetzelfde is als een ander bedrijf. Het is een business, en een business moet geld verdienen. De definitie van een bedrijf is dan ook: “Een bedrijf kan worden omschreven als een organisatie waar arbeid en kapitaal centraal staan..

Om de vraag “Hoe start je een fotografie bedrijf?” te kunnen beantwoorden moeten we dus eerst kijken naar hoe je “een” bedrijf start. Dit wordt hier in een aantal stappen uitgelegd, waarbij ik het steeds heb toegespitst op de fotografie sector.

1: Onderzoek jezelf

Past ondernemerschap wel bij je? In de regel wordt je geen succesvolle fotograaf omdat je “leuk foto’s kunt maken” maar omdat je een echte ondernemer bent. Onderzoek of ondernemerschap wel bij je past door kritisch naar jezelf te kijken en andere (ondernemers) om raad, advies en kritiek te vragen. Een ondernemer met een fotografie bedrijf dient o.a. de volgende skills te bezitten (willekeurige volgorde):

  • Stressbestendig
  • Efficiënt werken
  • Georganiseerd werken
  • Doorzettingsvermogen
  • Risico’s durven nemen
  • Innovatief
  • Commercieel
  • Creatief
  • Netwerken

En nee: je hoeft niet overal (meteen) in uit te blinken. En wat er nog niet is kan nog komen. Jezelf ontwikkelen dus. Maar houd er wel rekening mee dat deze aspecten zeker terug gaan komen tijdens jouw ondernemerschap. Je kunt een ondernemerstest doen via deze link.

 

2: Onderzoek de markt

Dit is een belangrijk onderdeel: doe marktonderzoek. Fotografen en fotografie bedrijven zitten over heel het land, in iedere stad en dorp. Dat is een feit. Het is ook zo dat bepaalde gebieden/regio’s meer verzadigd zijn dan anderen Aan jouw de taak om uit te zoeken hoe dat in jouw regio zit. Om het nog ingewikkelder te maken: fotograferen uit Maastricht werken regelmatig in Amsterdam, en andersom. En dan is er nog de concurrentie uit het buitenland.

Houd er wel rekening mee dat een hoop fotografen zich richten of “fotografie in het algemeen” en anderen zich juist weer heel erg specialiseren in één gebied (zoals trouwfotografie of sportfotografie). Niet iedere concurrent is dus even concurrerend. Dit hangt dus ook af van jouw visie en specialisme: wat voor fotograaf ben jij of wil jij gaan worden? Ook zitten bepaalde fotografen duidelijk in het meer “instap” of “betaalbare” segment en anderen zitten weer heel erg in het “high-end” segment (vragen aanzienlijk hogere tarieven).

Met wie ga jij concurreren? Je kunt meer lezen over marktonderzoek via deze link.

 

3: Maak een financieel plan

Enerzijds is het belangrijk om na te gaan hoeveel investeringen er nodig zijn (denk aan camera apparatuur). Hoeveel precies hangt af van je situatie en plan. Je kunt starten met slechts €2.500 maar ook met €25.000.

Naast deze investeringen ga je ook maandelijks terugkerende kosten maken. Denk hierbij aan verzekeringen, afschrijvingen, abonnementen, reiskosten, huur (uiteraard optioneel) en nog veel meer. Dit loopt al gauw op vanaf €500 per maand tot €2.000 per maand, wederom afhankelijk van jouw situatie en keuzes.

En dan heb je jezelf dus nog niks uitgekeerd (winst of salaris). Nog een belangrijk onderdeel van je financieel plan is de liquiditeit van je onderneming: dit gaat over de cash flow. Letterlijk: hoeveel geld heb ik daadwerkelijk in welke maand en is dat genoeg? Let op: omzet maken is niet hetzelfde als geld ontvangen (vaak komt het geld van een opdracht pas na 4-8 weken).

Je kunt meer lezen over het maken van een financieel plan via deze link.

 

4: Bedenk een bedrijfsnaam

Hoe gaat jouw fotografie bedrijf heten? Veelvoorkomende namen zijn [naam] + [fotografie]. Denk aan Janssen Fotografie. Het voordeel hiervan is dat het meteen duidelijk is om wie en wat het gaat. Het is ook persoonlijk. Een nadeel is dat je al snel kan worden gezien als “enkel een fotograaf” terwijl jij later wellicht wil uitbreiden met bijvoorbeeld video en andere gerelateerde diensten. Een bedrijfsnaam dat breder is ingestoken wordt dan aanbevolen. Denk daarbij aan een naam dat iets breder is ingestoken, zoals “Janssen Content”, “Janssen Producties” of “Dutch Content Company”. Denk er ook aan om meteen je domeinnaam te registeren (.nl & .com).

Meer informatie over het bedenken van je bedrijfsnaam vind je via deze link.

 

5: Kies de juiste rechtsvorm

De juiste rechtsvorm kiezen is een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan. De rechtsvorm van een bedrijf is de juridische vorm waarin de onderneming is gegoten. Het meest eenvoudig en veelvoorkomend onder fotografen is de eenmanszaak. Of zoals vaak genoemd: ZZP’ers en Freelancers.

Bij de eenmanszaak is de eigenaar van het bedrijf ook altijd de bestuurder en is de winst of verlies van het bedrijf gelijk aan de winst of verlies van de ondernemer. Je bent met je privé vermogen dan ook aansprakelijk.

Verder zijn er nog andere rechtsvormen interessant voor een fotografie bedrijf, zoals een Vennootschap Onder Firma (VOF) of een Besloten Vennootschap (BV). Een VOF is eigenlijk een eenmanszaak met 2 eigenaren en een BV is pas interessant vanaf een behoorlijk hoge winst, hetgeen voor een startende fotograaf eigenlijk nooit relevant is (en je kunt altijd nog upgraden naar een BV).

Meer informatie over rechtsvromen vind je via deze link.

 

6: Zorg voor een goede administratie

Het is niet de meest favoriete onderdeel van de gemiddelde ondernemer – en zeker niet van een creatieve ondernemer als een fotograaf. Het is echter wel verplicht een zéér belangrijk. Je dient als ondernemer een administratie op te zetten en bij te houden. Een belangrijk onderdeel van de administratie gaat over ontvangen en betaalde BTW (omzetbelasting). Verder dien je – mede voor de omzetbelasting – alle bonnen en facturen die je hebt ontvangen te bewaren. De facturen die je verstuurt heb je weer nodig om je omzet te berekenen. Immers: omzet – kosten = winst.

Het is aan te raden om te “investeren” in een goed boekhoudprogramma voor facturatie e.d. (kosten rond de €10 per maand). Verder is je administratie grotendeels uitbesteden bij een goede boekhouder ook verstandig (kost je zo’n €50-100 per maand).

Meer informatie over het opzetten van een goede administratie vind je via deze link en meer informatie over ondernemingsbelastingen vind je via deze link.

 

7: Zorg voor de juiste verzekeringen

Het is belangrijk om bepaalde bedrijfsrisico’s op te vangen middels verzekeringen. Welke verzekeringen je als ondernemer precies nodig hebt en wat de premie hiervan precies is hangt af van verschillen zaken. In de regel zijn de belangrijkste verzekeringen voor een fotograaf:

  • Aansprakelijkheid voor bedrijven (AVB)
  • Rechtsbijstand voor bedrijven (RVB)
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)
  • Apparatuurverzekering

De kosten van deze verzekeringen voor fotografie bedrijven kunnen al vanaf zo’n €50 per maand (zonder een Arbeidsongeschiktheidsverzekering) tot zo’n €500 per maand (incl. een goede Arbeidsongeschiktheidsverzekering). Lees meer over bedrijfsverzekeringen via deze link.

Naast deze verzekeringen is het ook belangrijk dat u zich “indekt” middels goede Algemene Voorwaarden. Lees hier meer over via deze link.

 

8: Schrijf je bedrijf in bij de KvK

Iedereen kan ondernemer worden. Daar zijn geen speciale diploma’s voor. Fotograaf is ook geen bescherm beroep of titel. Iedereen kan zich dus fotograaf noemen. Maar niet iedereen is ook zomaar een bedrijf. Daar kun moet een aantal stappen voor ondernemen. Een bekende daarvoor is de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is verplicht, want alle ondernemingen en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven in het Handelsregister. Inschrijven bij de KvK kan via deze link. Door je fotografie bedrijf in te schrijven bij de KvK regel je ook meteen je aanmelding bij de Belastingdienst en de daarbij behorende BTW-ID nummer.

 

9: Ontwikkel een goede website

Voor een fotografie bedrijf is een website essentieel. Het is je digitale visitekaartje. Het is de plek waar ben komt kijken naar wie je bent en wat je doet. Het is ook de plek waar potentiële klanten zullen landen als ze opzoek zijn naar jouw diensten via zoekmachines als Google of Bing. Een website kun je zelf maken, maar een professionele website laten maken is vaak een betere optie. Belangrijk hierbij is dat deze geschikt is voor mobiele apparaten (responsive website) en zoekmachine vriendelijk is. Aanbevolen CMS is WordPress of speciaal voor fotografen: SquareSpace. Wix is ook een goede optie.

 

10: Voer goede marketing uit

Een website alleen is niet genoeg. De website moet ook goed zichtbaar zijn en goed converteren (bezoekers omzetten in klanten). Daarvoor is gerichte marketing nodig. Belangrijk voor fotografen is Zoekmachine Marketing (SEO & SEA). Search Engine Optimization (SEO) gaat over gratis clicks uit zoekmachines (organische zoekresultaten) en Search Engine Advertising (SEA) gaat over betaalde clicks uit zoekmachines (gesponsorde zoekresultaten). Daarnaast is Social Media marketing belangrijk: met name Facebook en Instagram zijn daarvoor interessant. Beiden vormen kennen een organische gedeelte (gratis) en een betaalde gedeelte (betaald, advertenties).

Redenen om een fotografie bedrijf te beginnen

Een aantal van bovenstaande punten klinken misschien niet erg aanmoedigend. Helaas is de realiteit wel dat ondernemerschap best een aantal “mindere” kanten kent. Gelukkig zijn er nog veel redenen om helemaal te gaan voor het ondernemerschap als fotograaf.

  • Zeer veel vrijheid
  • Werk voelt niet als werk
  • Financieel onafhankelijk
  • Je bent creatief bezig
  • Je bouwt echt iets op
  • Veel afwisseling, zelden saai

Handige links