Epsilon Studios heeft verschillende afnemers: van ZZP’ers en MKB’s tot grote multinationals. De locaties van onze shoots verschillen van binnen tot buiten en van intern tot extern. Binnen of buiten lijkt logisch, maar hoe zit het met interne- (eigen) of externe (gehuurde) locaties?

Eigen locatie

De meest voorkomende locatie voor bedrijfsfotografie is een eigen locatie. Je kunt hierbij denken aan het eigen kantoorpand, opslagplaats of buitenruimte. Als het maar in eigen beheer is.

Voordelen eigen locaties

+ Gratis locatie
+ Extra persoonlijk
+ Weinig beperkingen

Nadelen eigen locaties

Niet altijd even spannend

Tips bij gebruik eigen locatie

  • Laat de fotograaf foto’s zien van de locatie om te bepalen of deze geschikt is
  • Zorg er voor dat de locatie goed is opgeruimd en schoongemaakt
  • Laat alle betrokkenen optijd weten dat er een shoot is

Voorbeelden eigen locaties

Externe locatie

Voor andere vormen van fotografie – waaronder reclamefotografie of productfotografie – is een externe locatie vaak gewenst. Je kunt hierbij denken aan het huren van een mooi ingericht huis voor het fotograferen van een product. Onder externe locaties vallen ook openbare plekken, zoals openbare wegen, parken etc.

Voordelen externe locaties

+ Vaak gratis (openbaar)
+ Veel opties en variatie

Nadelen externe locaties

Soms tegen (forse) betaling
Vaak gebonden aan regels

Hoe kom je aan een externe locatie?

Het vinden van een geschikte externe locatie kan heel moeilijk zijn. Gelukkig bestaan er ook allerlei platformen (zoals Mucking Afazing en Loes op Locatie). Daarbij hebben wij ook een eigen netwerk die wij daarvoor kunnen inzetten. Uiteraard is het voor de klant ook mogelijk om rond de vragen in eigen kringen. Het kan ook handig zijn om Google StreetView te gebruiken voor externe locaties, vaak i.c.m. een app zoals Sun Seeker om te zien waar de zon precies is, en op welk tijdstip.

Wat zijn de kosten van een externe locatie?

Als je een openbare locatie kiest zijn daar geen kosten aan verbonden. Tenminste, het kan natuurlijk wel zijn dat je maken krijgt met Intellectueel Eigendom (IE) van bepaalde straatkunst of architectuur bijvoorbeeld. Maar dat valt in de praktijk meestal wel mee. Verder zijn er nog de commercieel te verhuren locaties, die niet alleen voor professionele fotoshoots, maar ook opnames van commercials en films worden gebruikt. De kosten hiervan verschillen nogal, maar voor de meeste shoots moet je rekenen op zo’n € 100 per uur.

Voorbeelden externe locaties

Tot slot

Heb je hulp nodig bij het bepalen de beeldstrategie voor jouw merk of organisatie? Neem dan contact met ons op!